Verslag Klimaatcoalitie
Het is me een spannende maand. Nog 5 maanden tot de volgende klimaattop. Morgen de uitkomst van de Klimaatzaak. Begin juni de G7 die opnieuw overeenkwam niet meer dan 2 graden temperatuurs-stijging te veroorzaken. En dan nog het zomerevent van de klimaatcoalitie, waarbij mijn boek aan de sprekers werd meegegeven (waaronder ook staatssecretaris Mansveld).
Gisteren vond het zomerevent plaats van de Klimaatcoalitie (een netwerk van 200 bedrijven die in 2050 Nederland klimaatneutraal willen zijn). De Klimaatcoalitie is begin 2015 opgericht door het ministerie van I&M, MVO Nederland, Natuur&Milieu en Het Klimaatverbond. Sinds kort heb ik me ook bij dit netwerk aangesloten. Het netwerk groeit nog steeds en ook de ambities worden sterker, zo zijn er ook bedrijven , die in 2020 klimaatneutraal willen zijn. Zoals bijvoorbeeld Texperium: Door textiel te recyclen wordt enorm veel CO2 bespaard (red.:3,4 kilo CO2 per kilo textiel).
Het evenement vond plaats bij InterfaceFlor (modulaire vloerbedekking), die zelf in 2020 klimaatneutraal wil zijn. Deze ambitie komt je al tegemoet, zodra je het terrein betreedt: Zonnepanelen en electrische laadpalen.
Als eerste spreker sprak staatssecretaris Mansveld de zaal toe. Een zaal, die overigens lekker druk was. Er waren zo’n 150 deelnemers. Mansveld sprak over klimaatneutraliteit: “Klimaatneutraal is niet duurder, maar kwestie van geld anders besteden” en “Klimaat is geen exotische business, maar integraal onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering”.
Tjerk Wagenaar (Stichting Natuur&Milieu), Willem Lageweg (MVO Nederland) en Stephan Brandligt (Nederlands Klimaatverbond) gaven allen aan wat volgens hen nodig is om tot klimaatneutraliteit te komen. Transparantie en juiste prijzen worden vaak genoemd.
De 4e spreker was Kees van der Leun van Ecofys, ondermeer ontwikkelaar van de klimaatbarometer. Van der Leun presenteerde een sprekend plaatje “Het klimaat als overlopende badkuip” met daarbij de opmerking: “De badkuip is al vol en wat we doen is de kraan wat minder hard open zetten. Dat werkt niet.”
Vervolgens betraden een aantal praktijkvoorbeelden het podium:
- Aart van Veller, Vandebron, goede energie rechtstreeks van de boer. Hij vertelt over het innovatieve business model (vaste maandprijs), waarmee zij bestaande spelers in de markt dwingen te veranderen.
- Michel Rentenaar, Klimaatgezant Nederland, Ministerie BuZa. Hij vertelt over de Road to Paris.
- Thijs de la Court, oud-wethouder en partner van Klimaatverbond Nederland (Netwerk van gemeenten, provincies en waterschappen dat samen werkt aan een effectief lokaal klimaatbeleid). Hij toont een filmpje van The Guardian. “Keep it in the Ground”. Over de fossiele brandstoffen, die we niet meer verder uit de grond zouden moeten halen. Dat impliceert dan wel dat oliemaatschappijen enorme afschrijvingen zullen moeten doen, de zogenaamde Carbon Bubble. Desinvesteren uit fossiele brandstoffen is een manier om druk uit te oefenen.
- Chris Kuijpers, directeur-generaal Milieu en Internationaal van Ministerie I&M blikt vooruit ondermeer naar de komende klimaattop.
- Mark Ogertschnig, Corporate Communicatie. Ikea wil in 2020 klimaatneutraal zijn, (Red: ze investeert een extra 1 miljard in duurzame energie en fonds voor gevolgen van klimaatverandering. >>)
Tussendoor was er ruimte voor discussie en een vegetarisch de lunch. Na de sprekers kon men kiezen uit 3 verschillende onderdelen: 1.je ondernemeing klimaatneutraal maken, 2.wat betekent klimaatneutraal ondernemen voor mijn organisatie en 3.het nieuwe leiderschap.
Zelf heb ik de sessie van het nieuwe leiderschap gevolgd. Daar heb ik naar een ondernemer/weterschapper (Antoine Heideveld) geluisterd van het Groene Brein, gevolgd door een bevlogen wethouder Lara de Brito van Groenlinks. Vervolgens stond er een lekkere pittige discussie in de zaal. Door mevrouw de Brito was eeen beeld geschetst van samenwerking, democratie en onderop. Door de heer Thijs de la Court werd dit weerlegd. Hij sprak eerder over ruzie en beton. Vervolgens gaf Maurits Groen aan dat hij het wel milder zag.
Bij mij kwam in ieder geval de gedachte op: “Leuk al dat polderen, maar kan iemand gewoon de kraan dicht draaien!! Ik denk zelf dat klimaatverandering om harde maatregelen vraagt en niet zo zeer om democratie. Daar hebben we ook geen tijd meer voor.”
Al met al een goed georganiseerd event, voer tot nadenken en fijn om te zien dat er veel bedrijven zich hardmaken tegen klimaatverandering en met succes.